ENGELLİLER VE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun Numarası : 5378
Kanun Kabul Tarihi : 01/07/2005
Resmi Gazete Tarihi : 07/07/2005
Resmi Gazete Sayısı : 25868
BİRİNCİ BÖLÜM : AMAÇ, KAPSAM, TANIMLAR VE GENEL ESASLAR
AMAÇ
Madde 1 - Bu Kanunun amacı; özürlülüÄŸün önlenmesi, özürlülerin saÄŸlık, eÄŸitim, rehabilitasyon, istihdam, bakım ve sosyal güvenliÄŸine iliÅŸkin sorunlarının çözümü ile her bakımdan geliÅŸmelerini ve önlerindeki engelleri kaldırmayı saÄŸlayacak tedbirleri alarak topluma katılımlarını saÄŸlamak ve bu hizmetlerin koordinasyonu için gerekli düzenlemeleri yapmaktır.
KAPSAM
Madde 2 - Bu Kanun özürlüleri, ailelerini, özürlülere yönelik hizmet veren kurum ve kuruluÅŸlar ile diÄŸer ilgilileri kapsar.
TANIMLAR
Madde 3 - Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Özürlü: DoÄŸuÅŸtan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeÅŸitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaÅŸama uyum saÄŸlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kiÅŸiyi,
b) Özürlülük ölçütü: Uluslararası temel ölçütler esas alınarak hazırlanan ve gerek duyuldukça revize edilen ölçütleri,
c) Hafif özürlü: Özürlülük ölçütüne göre, hafif özürlü olarak tanımlanan kiÅŸiyi,
d) Ağır özürlü: Özürlülük ölçütüne göre, ağır özürlü olarak tanımlanan kiÅŸiyi,
e) Bakıma muhtaç özürlü: Özürlülük sınıflandırmasına göre resmi saÄŸlık kurulu raporu ile ağır özürlü olduÄŸu belgelendirilenlerden, günlük hayatın alışılmış, tekrar eden gereklerini önemli ölçüde yerine getirememesi nedeniyle hayatını baÅŸkasının yardımı ve bakımı olmadan devam ettiremeyecek derecede düÅŸkün olan kiÅŸileri,
f) Korumalı iÅŸyeri: Normal iÅŸgücü piyasasına kazandırılmaları güç olan özürlüler için meslekî rehabilitasyon ve istihdam oluÅŸturmak amacıyla Devlet tarafından teknik ve malî yönden desteklendiÄŸi ve çalışma ortamının özel olarak düzenlendiÄŸi iÅŸyerini, 
g) Korumalı iÅŸyeri statüsü: Çalışanlarının yönetmelikle belirlenen oranını özürlülerin oluÅŸturduÄŸu veya özürlülere yönelik çalışmaları ile korumalı iÅŸyerine saÄŸlanan teknik ve malî destek saÄŸlanma ÅŸartlarını taşımayı,
h) Rehabilitasyon: DoÄŸuÅŸtan veya sonradan herhangi bir nedenle oluÅŸan özrü ortadan kaldırmak veya özürlülüÄŸün etkilerini mümkün olan en az düzeye indirmek, özürlüye yeniden fiziksel, zihinsel, psikolojik, ruhsal, sosyal, meslekî ve ekonomik yararlılık alanlarında baÅŸarabileceÄŸi en üst düzeyde yetenekler kazandırarak; evinde, iÅŸinde ve sosyal yaÅŸamında kendine ve topluma yeterli olabilmesi ve özürlünün toplum ile bütünleÅŸmesi, ayrımcılığa karşı tüm tedbirlerin alınması amacıyla verilen koruyucu, tıbbî, meslekî, eÄŸitsel, rekreasyonal ve psiko-sosyal hizmetler bütününü,
i) Sınıflandırma: Önemli bir saÄŸlık öÄŸesi olarak insan vücudunun fonksiyonu ve yetersizliÄŸinin tanımı konusunda ortak ve standart bir dil ve çerçeve geliÅŸtirme çalışmasını, 
ifade eder.
GENEL ESASLAR
Madde 4 - Bu Kanun kapsamında bulunan hizmetlerin yerine getirilmesinde aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Devlet, insan onur ve haysiyetinin dokunulmazlığı temelinde, özürlülerin ve özürlülüÄŸün her tür istismarına karşı sosyal politikalar geliÅŸtirir. Özürlüler aleyhine ayrımcılık yapılamaz; ayrımcılıkla mücadele özürlülere yönelik politikaların temel esasıdır.
b) Özürlülere yönelik olarak alınacak kararlarda ve verilecek hizmetlerde özürlülerin, ailelerinin ve gönüllü kuruluÅŸların katılımı saÄŸlanır.
c) Özürlülere yönelik hizmetlerin sunumunda aile bütünlüÄŸünün korunması esastır.
d) Kurum ve kuruluÅŸlarca özürlülere yönelik mevzuat düzenlemelerinde Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığının görüÅŸünün alınması zorunludur.
İKİNCİ BÖLÜM : SINIFLANDIRMA, BAKIM, REHABİLİTASYON, İSTİHDAM, EĞİTİM, İŞ VE MESLEK ANALİZİ
SINIFLANDIRMA
Madde 5 - Özürlülerle ilgili derecelendirmeler, sınıflandırmalar, tanılamalar uluslararası özürlülük sınıflandırması temel alınarak hazırlanan özürlülük ölçütüne göre yapılır. Özürlülük ölçütünün tespiti ve uygulama esasları, Maliye Bakanlığı, SaÄŸlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Milli EÄŸitim Bakanlığı ile Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
BAKIM
Madde 6 - Özürlü kiÅŸilerin yaÅŸamlarını öncelikle bulundukları ortamda saÄŸlık, huzur ve güven içinde sürdürmesi, toplum içinde kendi kendilerini idare edebilecek ve üretken hâle gelebilecek ÅŸekilde bakım ve rehabilitasyonlarının yapılması, bunlardan ihtiyacı olanların geçici veya sürekli bakım altına alınması veya bunlara evde bakım hizmeti sunulması esastır.
RUHSATLANDIRMA
Madde 7 - Özürlülere yönelik bakım hizmetlerini, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸünden ruhsat alan gerçek ve tüzel kiÅŸiler ile kamu kurum ve kuruluÅŸları verebilir.
HİZMET SUNUMU
Madde 8 - Bakım hizmetlerinin sunumunda kiÅŸinin biyolojik, fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçları da dikkate alınır. Bakım hizmetlerinin standardizasyonu, geliÅŸtirilmesi ve yaygınlaÅŸtırılması için Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸü koordinasyonunda çalışmalar yürütülür.
Bakım hizmetleri ile bakımın nitelikli temini sağlanır.
BAKIM ÇEŞİTLERİ
Madde 9 - Bakım hizmetleri, evde bakım veya kurum bakımı modelleriyle sunulabilir. Öncelikle kiÅŸinin sosyal ve fiziksel çevresinden ayrılmaksızın hizmetin sunulması esas alınır.
REHABİLİTASYON
Madde 10 - Rehabilitasyon hizmetleri toplumsal hayata katılım ve eÅŸitlik temelinde özürlülerin bireysel ve toplumsal ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olarak verilir. Rehabilitasyon kararının alınması, plânlanması, yürütülmesi, sonlandırılması dâhil her aÅŸamasında özürlü ve ailesinin aktif ve etkili katılımı esastır. 
Rehabilitasyonun her alanında ihtiyaç duyulan personelin yetiÅŸtirilmesine yönelik eÄŸitim programları geliÅŸtirilir ve bu personelin istihdamı için gerekli önlemler alınır.
ERKEN TANI VE KORUYUCU HİZMETLER
Madde 11 - Yeni doÄŸan, erken çocukluk ve çocukluÄŸun her dönemi fiziksel, iÅŸitsel, duyusal, sosyal, ruhsal ve zihinsel geliÅŸimlerinin izlenmesi, genetik geçiÅŸli ve özürlülüÄŸe neden olabilecek hastalıkların erken teÅŸhis edilmesinin saÄŸlanması, özürlülüÄŸün önlenmesi, var olan özrün ÅŸiddetinin olabilecek en düÅŸük seviyeye çekilmesi ve ilerlemesinin durdurulmasına iliÅŸkin çalışmalar SaÄŸlık Bakanlığınca planlanır ve yürütülür.
İŞ VE MESLEK ANALİZİ
Madde 12 - Özür türlerini dikkate alan iÅŸ ve meslek analizleri, Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığının koordinatörlüÄŸünde Millî EÄŸitim Bakanlığı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yapılır. Bu analizlerin ışığında, özürlülerin durumlarına uygun meslekî rehabilitasyon ve eÄŸitim programları, anılan kurumlarca geliÅŸtirilir.
MESLEKΠREHABİLİTASYON
Madde 13 - Özürlülerin yeteneklerine göre mesleÄŸini seçme ve bu alanda eÄŸitim alma hakkı kısıtlanamaz.
Özürlülerin yetenekleri doÄŸrultusunda yapabilecekleri bir iÅŸte eÄŸitilmesi, meslek kazandırılması, verimli kılınarak ekonomik ve sosyal refahının saÄŸlanması amacıyla meslekî rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanmasının saÄŸlanması esastır.
Gerçek veya tüzel kiÅŸilerce açılacak olan özel meslekî rehabilitasyon merkezleri, yetenek geliÅŸtirme merkezleri ve korumalı iÅŸyerlerinin deÄŸiÅŸik tipleri ile özel iÅŸyerlerinde bireylerin bireysel geliÅŸimleri ve yeteneklerine uygun iÅŸ veya becerilerini geliÅŸtirici tedbirler alınır. Bu alandaki hizmetler ihtiyaçlara göre iÅŸ ve meslek analizi yapılarak hizmet satın alınması suretiyle temin edilebilir. Buna iliÅŸkin usûl ve esaslar, Milli EÄŸitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Sosyal ve mesleki rehabilitasyon hizmetleri belediyeler tarafından da verilir. Belediyeler bu hizmetlerin sunumu sırasında gerekli gördüÄŸü hallerde, halk eÄŸitim ve çıraklık eÄŸitim merkezleri ile iÅŸbirliÄŸi yapar. Özürlünün rehabilitasyon talebinin karşılanamaması halinde özürlü, hizmeti en yakın merkezden alır ve ilgili belediye her yıl bütçe talimatında belirlenen miktarı hizmetin satın alındığı merkeze öder.
İSTİHDAM
Madde 14 - İşe alımda; iÅŸ seçiminden, baÅŸvuru formları, seçim süreci, teknik deÄŸerlendirme, önerilen çalışma süreleri ve ÅŸartlarına kadar olan safhaların hiçbirinde özürlülerin aleyhine ayrımcı uygulamalarda bulunulamaz.
Çalışan özürlülerin aleyhinde sonuç doÄŸuracak ÅŸekilde, özrüyle ilgili olarak diÄŸer kiÅŸilerden farklı muamelede bulunulamaz.
Çalışan veya iÅŸ baÅŸvurusunda bulunan özürlülerin karşılaÅŸabileceÄŸi engel ve güçlükleri azaltmaya veya ortadan kaldırmaya yönelik istihdam süreçlerindeki önlemlerin alınması ve iÅŸyerinde fiziksel düzenlemelerin bu konuda görev, yetki ve sorumluluÄŸu bulunan kurum ve kuruluÅŸlar ile iÅŸyerleri tarafından yapılması zorunludur. Özürlülük durumları sebebiyle iÅŸgücü piyasasına kazandırılmaları güç olan özürlülerin istihdamı, öncelikle korumalı iÅŸyerleri aracılığıyla saÄŸlanır.
Korumalı iÅŸyerleriyle ilgili usûl ve esaslar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
EĞİTİM VE ÖÄžRETİM
Madde 15 - Hiçbir gerekçeyle özürlülerin eÄŸitim alması engellenemez. Özürlü çocuklara, gençlere ve yetiÅŸkinlere, özel durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, bütünleÅŸtirilmiÅŸ ortamlarda ve özürlü olmayanlarla eÅŸit eÄŸitim imkânı saÄŸlanır. 
Özürlü üniversite öÄŸrencilerinin öÄŸrenim hayatlarını kolaylaÅŸtırabilmek için YükseköÄŸretim Kurulu bünyesinde araç-gereç temini, özel ders materyallerinin hazırlanması, özürlülere uygun eÄŸitim, araÅŸtırma ve barındırma ortamlarının hazırlanmasının temini gibi konularda çalışma yapmak üzere Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Merkezi kurulur.
Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Merkezinin çalışma usûl ve esasları, SaÄŸlık Bakanlığı, Millî EÄŸitim Bakanlığı ve YükseköÄŸretim Kurumu ile Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken hazırlanan yönetmelikle belirlenir.
İşitme özürlülerin eÄŸitim ve iletiÅŸimlerinin saÄŸlanması amacıyla Türk Dil Kurumu BaÅŸkanlığı tarafından Türk iÅŸaret dili sistemi oluÅŸturulur. Bu sistemin oluÅŸturulmasına ve uygulanmasına yönelik çalışmaların esas ve usûlleri Türk Dil Kurumu BaÅŸkanlığı koordinatörlüÄŸünde, Milli EÄŸitim Bakanlığı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸü ve Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Özürlülerin, her türlü eÄŸitim ve kültürel ihtiyaçlarını karşılamak üzere kabartma, sesli, elektronik kitap; alt yazılı film ve benzeri materyal üretilmesini teminen gerekli iÅŸlemler, Millî EÄŸitim Bakanlığı ve Kültür ve Turizm Bakanlığınca müÅŸtereken yürütülür.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME
Madde 16 - Özürlülerin eÄŸitsel deÄŸerlendirme ve tanılaması il milli eÄŸitim müdürlükleri rehberlik araÅŸtırma merkezlerinde uzman kiÅŸilerden oluÅŸan ve özürlü ailesinin yer aldığı özel eÄŸitim deÄŸerlendirme kurulu tarafından yapılır ve eÄŸitim plânlaması geliÅŸtirilir. Bu plânlama her yıl yeniden deÄŸerlendirilerek geliÅŸmeler doÄŸrultusunda gözden geçirilir.
Çıraklık eÄŸitimi almak isteyen özürlülerin ilgi, istek, yetenek ve becerileri doÄŸrultusunda ve saÄŸlık kurulu raporunu da dikkate almak suretiyle hangi meslek dalında eÄŸitim alacaklarına kurul karar verir.
Kurulun teÅŸkili ve çalışma usûl ve esasları Milli EÄŸitim Bakanlığı ile Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : DEĞİŞTİRİLEN HÜKÜMLER
Madde 17 - 8.6.1965 tarihli ve 625 sayılı Özel ÖÄŸretim Kurumları Kanununun 1 inci maddesinde yer alan "öÄŸrenci etüd eÄŸitim merkezleri," ibaresinden sonra gelmek üzere "özel eÄŸitim ve rehabilitasyon merkezleri," ibaresi eklenmiÅŸtir.
Madde 18 - 625 sayılı Kanuna aÅŸağıdaki geçici madde eklenmiÅŸtir.
Geçici Madde 2 - 24.5.1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu hükümleri gereÄŸi izin almış olan özel eÄŸitim ve rehabilitasyon merkezleri 31.12.2007 tarihine kadar Millî EÄŸitim Bakanlığınca belirlenen ÅŸartlara uygun olarak açılış izinlerini yenilerler.
Madde 19 - 23.6.1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 42 nci maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aÅŸağıdaki fıkra eklenmiÅŸtir.
Özürlülerin yaÅŸamı için zorunluluk göstermesi hâlinde, proje tadili kat maliklerinin en geç üç ay içerisinde yapacağı toplantıda görüÅŸülerek sayı ve arsa payı çoÄŸunluÄŸu ile karara baÄŸlanır. Toplantının bu süre içerisinde yapılamaması veya tadilat talebinin çoÄŸunlukla kabul edilmemesi durumunda; ilgili kat malikinin talebi üzerine bina güvenliÄŸinin tehlikeye sokulmadığını bildirir komisyon raporuna istinaden ilgili mercilerden alınacak tasdikli proje deÄŸiÅŸikliÄŸi veya krokiye göre inÅŸaat, onarım ve tesis yapılır. İlgili merciler, tasdikli proje deÄŸiÅŸikliÄŸi veya kroki taleplerini en geç altı ay içinde sonuçlandırır. Komisyonun teÅŸkili, çalışma usûlü ile özürlünün kullanımından sonraki süreç ile ilgili usûl ve esaslar Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığı tarafından müÅŸtereken hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.
Madde 20 - 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 53 üncü maddesinin baÅŸlığı ve birinci fıkrası aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Özürlülerin Devlet memurluÄŸuna alınmaları:
Mevzuata uygun olmak kaydıyla; özürlülerin mesleklerine uygun münhal kadrolara atanması, mesleklerini icra veya infaza yardımcı araç ve gerecin kurumlarınca temin edilmesi esastır. Özürlülerin Devlet memurluÄŸuna alınma ÅŸartları ile hangi iÅŸlerde çalıştırılacakları, mesleklerini icra ve infazda hangi yardımcı araç ve gereçlerin kurumlarınca temin edileceÄŸi, zihinsel özürlülerin hangi görevlere atanmasında asgari eÄŸitim ÅŸartından istisna edileceÄŸi hususları Maliye Bakanlığı, SaÄŸlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığı ve Devlet Personel BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Madde 21 - 657 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK Madde 39 - Devlet memurlarının, hayatını baÅŸkasının yardım veya bakımı olmadan devam ettiremeyecek derecede özürlü olduÄŸu saÄŸlık kurulu raporu ile tespit edilen eÅŸi, çocukları ile kardeÅŸlerinin, memuriyet mahalli dışında resmî veya özel eÄŸitim ve öÄŸretim kuruluÅŸlarında eÄŸitim ve öÄŸretim yapacaklarının özel eÄŸitim deÄŸerlendirme kurulu tarafından belgelendirilmesi hâlinde, ilgilinin talebi üzerine eÄŸitim ve öÄŸretim kuruluÅŸlarının bulunduÄŸu il veya ilçe sınırları dahilinde kurumunda bulunan durumuna uygun boÅŸ bir kadroya ataması yapılır.
Madde 22 - 29.7.1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "gazilerin," ibaresinden sonra gelmek üzere "özürlülerin," ibaresi eklenmiÅŸtir.
Madde 23 - 18.1.1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanununun 73 üncü maddesi baÅŸlığıyla birlikte aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
İlgilinin iÅŸitme, konuÅŸma veya görme özürlü olması:
Madde 73 - Noter, ilgilinin iÅŸitme, konuÅŸma veya görme özürlü olduÄŸunu anlarsa, iÅŸlemler özürlünün isteÄŸine baÄŸlı olmak üzere iki tanık huzurunda yapılır. İlgilinin iÅŸitme veya konuÅŸma özürlü olması ve yazı ile anlaÅŸma imkânının da bulunmaması hâlinde, iki tanık ve yeminli tercüman bulundurulur.
Madde 24 - 1512 sayılı Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bir noterlik iÅŸleminde imza atılmış veya imza yerine geçen el iÅŸareti yapılmış olmasına raÄŸmen, ilgilisi ister veya adına iÅŸlem yapılan ve imza atabilen görme özürlüler hariç olmak üzere noter, iÅŸlemin niteliÄŸi, imzayı atan veya el iÅŸaretini yapan ÅŸahsın durumu ve kimliÄŸi bakımından gerekli görürse, yukarıdaki fıkradaki usûl dairesinde ilgili, tanık, tercüman veya bilirkiÅŸinin parmağı da bastırılır. Mühür kullanılması hâlinde parmağın da bastırılması zorunludur.
Madde 25 - 1.7.1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını DoldurmuÅŸ Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk VatandaÅŸlarına Aylık BaÄŸlanması Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmış ve aynı Kanuna aÅŸağıdaki ek madde eklenmiÅŸtir.
EK Madde 1 - 65 yaşını doldurmamış olmakla birlikte; 
a) BaÅŸkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek ÅŸekilde özürlü olduklarını tam teÅŸekküllü hastanelerden alacakları saÄŸlık kurulu raporu ile kanıtlayan, 18 yaşını dolduran ve kanunen bakmakla mükellef kimsesi bulunmayan özürlülerden; her ne ad altında olursa olsun her türlü gelirleri toplamının aylık ortalamasına göre bu Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olanlara, bu Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenecek aylık tutarının % 300'ü tutarında,
b) 18 yaşını dolduran, kanunen bakmakla mükellef kimsesi olmayan ve herhangi bir iÅŸe yerleÅŸtirilememiÅŸ olan özürlülerden; her ne ad altında olursa olsun her türlü gelirleri toplamının aylık ortalamasına göre bu Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olanlara, bu Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenecek aylık tutarının % 200'ü tutarında,
c) Her ne ad altında olursa olsun her türlü gelirleri toplamının aylık ortalamasına göre bu Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olduÄŸu halde, kanunen bakmakla yükümlü olduÄŸu 18 yaşını tamamlamamış özürlü yakını bulunanlara, bakım iliÅŸkisi fiilen gerçekleÅŸmek kaydıyla bu Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenecek aylık tutarının % 200'ü tutarında,
Aylık bağlanır.
65 yaşın doldurulmasından önce bu madde hükümlerine göre baÄŸlanmış olan aylıkların aynı ÅŸekilde ödenmesine devam olunur. Bu Kanunun 1 inci maddesine göre aylık baÄŸlananlardan baÅŸkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek kadar özürlü olduklarını tam teÅŸekküllü hastaneden alacakları saÄŸlık kurulu raporu ile kanıtlayanlara da birinci fıkranın (a) bendine göre aylık baÄŸlanır. Aylık baÄŸlanmasına esas özürlülük oranı deÄŸiÅŸenlerin aylıkları durumlarına göre yeniden tespit olunur. Özürlülük oranı, bu Kanuna göre aylık baÄŸlanması gereken oranın altına düÅŸenler ile birinci fıkrada belirtilen aylık ortama gelir tutarından fazla gelir elde etmeye baÅŸlayanların aylıkları kesilir.
Aylık hakkından yararlanan 18 yaşından küçük özürlülerin yalnızca kendileri bu Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen tedavi hakkından yararlanır. Ancak, bu madde hükümlerine göre aylık alanlardan herhangi bir sosyal güvenlik kurumunun tedavi yardımı kapsamında bulunanlara tedavi yardımı yapılmaz.
Bu Kanunun 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8 inci maddeleri birinci fıkra hükümlerine göre aylık ödenecekler hakkında da uygulanır. 
Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan malûl olmaları sebebiyle yetim olarak aylık veya gelir almakta olan çocuklardan bu kurumlardan aldıkları aylık veya gelir toplamı tutarları bu madde gereÄŸince durumlarına göre ödenebilecek tutardan daha az olanlara; aradaki fark ilgili sosyal güvenlik kurumu tarafından (birden fazla sosyal güvenlik kurumundan aylık veya gelir alanlar için yalnızca tercih edecekleri bir sosyal güvenlik kurumu tarafından) ödenir ve bu ÅŸekilde ödenen tutarlar Hazineden tahsil edilir.
Madde 26 - 24.5.1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununun 3 üncü maddesinin (c) bendinden sonra gelmek üzere aÅŸağıdaki (d) bendi eklenerek bentler teselsül ettirilmiÅŸ ve mevcut (e) bendine (11) numaralı alt bent eklenmiÅŸtir.
d) "Bakıma Muhtaç Özürlü"; özürlülük sınıflandırmasına göre resmî saÄŸlık kurulu raporu ile ağır özürlü olduÄŸu belgelendirilenlerden, günlük hayatın alışılmış, tekrar eden gereklerini önemli ölçüde yerine getirememesi nedeniyle hayatını baÅŸkasının yardımı ve bakımı olmadan devam ettiremeyecek derecede düÅŸkün olan kiÅŸiyi,
11 - "Çocuk evleri"; 0-18 yaÅŸlar arasındaki korunmaya muhtaç çocukların kaldığı ev birimlerini,
Madde 27 - 2828 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (a) bendi aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸ ve (e) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
a) Bu Kanun kapsamına giren sosyal hizmetlere iliÅŸkin faaliyetler, Devletin denetim ve gözetiminde, sivil toplum kuruluÅŸları ile halkın gönüllü katkı ve katılımı da saÄŸlanarak bir bütünlük içinde yürütülür. Sunulacak bakım ve diÄŸer hizmetlerin kapsamı ve bu hizmetleri verecek olan gerçek ve tüzel kiÅŸilerin izin, çalışma usûl ve esasları ve diÄŸer hususlar Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Madde 28 - 2828 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
g) Kuruma baÄŸlı olanlar dışında kurulacak sosyal hizmet kuruluÅŸlarının, özel eÄŸitim ve rehabilitasyon hizmeti verenler hariç olmak üzere açılış iznine, her türlü standartlarına ve iÅŸleyiÅŸlerine iliÅŸkin esasları, varsa ücret tarifelerini tespit etmek, onaylamak, denetimini yapmak ve bu esaslara uymayanların faaliyetlerini durdurmak.
Madde 29 - 2828 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Kurumun merkez teÅŸkilatı bir Genel Müdür, beÅŸ Genel Müdür Yardımcısı ile aÅŸağıdaki esas birimlerden oluÅŸur: 
a) Hukuk MüÅŸavirliÄŸi.
b) Teftiş Kurulu Başkanlığı.
c) Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
d) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı.
e) Çocuk Hizmetleri Dairesi BaÅŸkanlığı.
f) Yaşlı Bakım Hizmetleri Dairesi Başkanlığı.
g) Özürlü Bakım Hizmetleri Dairesi BaÅŸkanlığı.
h) Sosyal Yardım Hizmetleri Dairesi Başkanlığı.
i) Gençlik Hizmetleri Dairesi BaÅŸkanlığı.
j) Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı.
k) Sosyal Hizmetler Eğitim Merkezi Başkanlığı.
l) Yapı İşleri Dairesi Başkanlığı.
m) Döner Sermaye Merkez MüdürlüÄŸü.
n) Aile-Kadın ve Toplum Hizmetleri Dairesi Başkanlığı.
o) Özel Kalem MüdürlüÄŸü.
p) Savunma Uzmanlığı.
Madde 30 - 2828 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
EK Madde 7 - Sosyal güvenlik kurumlarına tâbi olmayan, bakıma muhtaç özürlülerden ailesini kaybetmiÅŸ olanlar ile ailesi ekonomik veya sosyal yoksunluk içerisinde bulunanlara bakım hizmetinin resmî veya özel bakım kurumlarında ya da ikametlerinde verilmesi saÄŸlanır.
Bakıma muhtaç özürlülere sunulacak bakım hizmetlerinin kapsamı ve bu hizmetleri verecek olan gerçek ve tüzel kiÅŸilerin izin, çalışma usûl ve esasları, denetlenmeleri ile ücretlendirme ve ödemeleri Kurumun koordinatörlüÄŸünde, Maliye Bakanlığı, SaÄŸlık Bakanlığı ve Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığınca müÅŸtereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Bakıma muhtaç özürlülere sunulacak bakım hizmetinin karşılığı olarak her ay için kiÅŸi başına belirlenecek tutar, iki aylık net asgari ücretten fazla olamaz.
Bakıma muhtaç özürlülerin, Kurumca bakılanlar dışındakilerin bakım ücreti bu amaçla Kurum bütçesine konulacak ödenekten karşılanır. 
EK Madde 8 - İşitme ve konuÅŸma özürlülerine gerek görüldüÄŸü hâllerde tercümanlık yapmak üzere illerde iÅŸaret dili bilen personel görevlendirilir. Personelin iÅŸaret lisanı öÄŸrenmeleri için gerekli kursların düzenlenmesi saÄŸlanır. Bu personelin görev ve yetkileri, çalışma koÅŸulları ile ilgili usûl ve esaslar Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığı ve Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸünün müÅŸtereken hazırlayacakları yönetmelikle belirlenir.
Madde 31 - 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 61 inci maddesinin birinci fıkrasına (n) bendinden sonra gelmek üzere aÅŸağıdaki bent ve ikinci fıkrasına aÅŸağıdaki cümle eklenmiÅŸtir.
o) Özürlülerin araçları için ayrılmış park yerlerinde, (o) bendinin ihlâli hâlinde para cezası iki kat artırılır.
Madde 32 - 25.10.1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
s) Özürlülerin eÄŸitimleri, meslekleri, günlük yaÅŸamları için özel olarak üretilmiÅŸ her türlü araç-gereç ve özel bilgisayar programları.
Madde 33 - 21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel MüdürlüÄŸünün TeÅŸkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesine (n) bendinden sonra gelmek üzere aÅŸağıdaki (o) bendi eklenmiÅŸ ve mevcut (o) bendi (p) bendi olarak teselsül ettirilmiÅŸtir.
o) Özürlü bireylerin spor yapabilmelerini saÄŸlamak ve yaygınlaÅŸtırmak üzere; spor tesislerinin özürlülerin kullanımına da uygun olmasını saÄŸlamak, spor eÄŸitim programları ve destekleyici teknolojiler geliÅŸtirmek, gerekli malzemeyi saÄŸlamak, konu ile ilgili bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları ile yayınlar yapmak, spor adamları yetiÅŸtirmek, özürlü bireylerin spor yapabilmesi konusunda ilgili diÄŸer kuruluÅŸlarla iÅŸbirliÄŸi yapmak,
Madde 34 - 7.5.1987 tarihli ve 3359 sayılı SaÄŸlık Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesine aÅŸağıdaki bent eklenmiÅŸtir.
m) Rehabilite edici tıbbi hizmetlerde kullanılan yardımcı araç ve gereçleri üretmek amacıyla, kamu kurum ve kuruluÅŸları ile gerçek ve tüzel kiÅŸiler tarafından kurulacak kuruluÅŸların açılış iznini vermeye SaÄŸlık Bakanlığı yetkilidir. Bu kurum ve kuruluÅŸların açılış izninin verilmesine, üretim ve personel standardına, iÅŸleyiÅŸ ve denetimi ile daha önce açılmış olan kurum ve kuruluÅŸların durumlarına iliÅŸkin esaslar SaÄŸlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Madde 35 - 30.4.1992 tarihli ve 3797 sayılı Milli EÄŸitim Bakanlığının TeÅŸkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna aÅŸağıdaki ek madde eklenmiÅŸtir.
EK Madde 3 - Görme, ortopedik, iÅŸitme, dil-konuÅŸma, ses bozukluÄŸu, zihinsel ve ruhsal özürlü çocuklardan özel eÄŸitim deÄŸerlendirme kurulları tarafından, özel eÄŸitim ve rehabilitasyon merkezlerine devam etmeleri uygun görülenlerin eÄŸitim giderlerinin, her yıl bütçe uygulama talimatında belirlenen miktaı Milli EÄŸitim Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
Madde 36 - 28.12.1993 tarihli ve 3960 sayılı Kalıtsal Hastalıklarla Mücadele Kanununun 1 inci maddesi aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir. 
Madde 1 - Devlet, kalıtsal kan hastalıklarından thalessemia ve orak hücreli anemi dahil olmak üzere, bütün kalıtsal kan hastalıklarıyla ve özürlülüÄŸe yol açan diÄŸer kalıtsal hastalıklarla koruyucu saÄŸlık hizmetleri kapsamında mücadele eder. Bunun için gerekli ödenek SaÄŸlık Bakanlığı yılı bütçesine konulur.
Kalıtsal kan hastalıklarıyla ve özürlülüÄŸe yol açan diÄŸer kalıtsal hastalıklarla koruyucu saÄŸlık hizmetleri kapsamında mücadele için gerekli önlemler ve bu konuda uygulanacak usûl ve esaslar SaÄŸlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Madde 37 - 13.4.1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların KuruluÅŸ ve Yayınları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (u) bendi aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
u) Kadınlara, güçsüzlere, özürlülere ve çocuklara karşı ÅŸiddetin ve ayrımcılığın teÅŸvik edilmemesi.
Madde 38 - 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanununun 348 inci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir. 
1) Ana ve babanın deneyimsizliÄŸi, hastalığı, baÅŸka bir yerde bulunması veya benzeri sebeplerden biriyle velayet görevini gereÄŸi gibi yerine getirememesi.
Madde 39 - 22.5.2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 108 inci maddesinin birinci fıkrası aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸ ve ikinci fıkrasının birinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Kanunda öngörülen idari para cezaları, 101 inci maddedeki idari para cezaları hariç, gerekçesi belirtilmek suretiyle Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bölge Müdürünce verilir. 101 inci madde kapsamındaki idari para cezaları ise, doÄŸrudan Türkiye İş Kurumu İl Müdürü tarafından verilir.
Madde 40 - 10.7.2004 tarihli ve 5216 sayılı BüyükÅŸehir Belediyesi Kanununa aÅŸağıdaki ek madde eklenmiÅŸtir.
EK Madde 1 - BüyükÅŸehir belediyelerinde özürlülerle ilgili bilgilendirme, bilinçlendirme, yönlendirme, danışmanlık, sosyal ve mesleki rehabilitasyon hizmetleri vermek üzere özürlü hizmet birimleri oluÅŸturulur. Bu birimler, faaliyetlerini özürlülere hizmet amacıyla kurulmuÅŸ vakıf, dernek ve bunların üst kuruluÅŸlarıyla iÅŸbirliÄŸi hâlinde sürdürürler. Özürlü hizmet birimlerinin kuruluÅŸ, görev, yetki, sorumluluk ve iÅŸleyiÅŸine iliÅŸkin usûl ve esaslar Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığının görüÅŸü alınarak İçiÅŸleri Bakanlığınca hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.
Madde 41 - 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 122 inci maddesinin birinci fıkrasında geçen "dil, ırk, renk, cinsiyet," ibaresinden sonra gelmek üzere "özürlülük," ibaresi eklenmiÅŸtir.
Madde 42 - 25.3.1997 tarihli ve 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesinin (h) bendine aÅŸağıdaki paragraf eklenmiÅŸtir. 
BaÅŸkanlığın baÄŸlı olduÄŸu Bakanın onayı ile özürlü kimlik kartı hazırlama veya verme yetkisi, valiliklere devredilebilir. Özürlü kimlik kartı hazırlama ve verme usûl ve esasları, İçiÅŸleri Bakanlığı ve Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığı ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸünce müÅŸtereken hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.
Madde 43 - 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesi aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Madde 7 - Başkanlığın ana hizmet birimleri şunlardır:
a) Rehabilitasyon ve Eğitim Dairesi Başkanlığı.
b) Özürlülük AraÅŸtırmaları ve İstatistik Dairesi BaÅŸkanlığı.
c) Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı.
d) Proje ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.
Madde 44 - 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesi baÅŸlığı ile birlikte aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Rehabilitasyon ve Eğitim Dairesi Başkanlığı
Madde 8 - Rehabilitasyon ve EÄŸitim Dairesi BaÅŸkanlığının görevleri ÅŸunlardır:
a) Özürlülerin rehabilitasyonu ve eÄŸitimi sürecinde ilgili kurum ve kuruluÅŸlar arasında iÅŸbirliÄŸi ve koordinasyonu saÄŸlamak.
b) Özürlülerin rehabilitasyonuna yönelik her türlü standardın oluÅŸturulmasına yönelik çalışmalar yapmak.
c) Rehabilitasyon alanında faaliyet gösteren kurum ve kuruluÅŸlardaki yapılan çalışmaları takip etmek, sorunları ve çözüm yollarını araÅŸtırmak.
d) Rehabilitasyon ve eğitim alanları ile ilgili (panel, sempozyum, konferans ve benzeri) etkinliklerde bulunmak.
e) İstihdamı kısıtlayan engellerin kaldırılmasını, istihdam alanlarının geniÅŸletilmesini ve özürlülerin kendi iÅŸini kurmalarına yönelik çalışmaları takip etmek ve tekliflerde bulunmak.
f) Özürlülerin günlük hayatlarında karşılaÅŸtıkları fiziki ve mimari engellerin kaldırılması ve bu konudaki standartların belirlenmesi için teklifler hazırlamak ve hazırlatmak.
g) Kamuya açık sosyal, kültürel, sportif tesis ve alanlar ile kitle iletiÅŸim ve ulaşım araçlarından özürlülerin faydalanmasını saÄŸlayıcı tedbirleri araÅŸtırmak, deÄŸerlendirmek ve teklifler hazırlamak.
h) Özürlü çocuklara, gençlere, yetiÅŸkinlere bütünleÅŸtirilmiÅŸ ortamlarda ve her düzeyde eÄŸitim imkânı saÄŸlamaya yönelik çalışmaları takip etmek.
ı) ÖzürlülüÄŸün önlenmesi, erken teÅŸhisi, özürlülerin rehabilitasyonu, eÄŸitimi ve sosyal güvenlikleri ile ilgili konularda teklif ve projeler hazırlamak, hazırlatmak ve uygulatmak.
i) BaÅŸkanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak.
Madde 45 - 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesi baÅŸlığı ile birlikte aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Özürlülük AraÅŸtırmaları ve İstatistik Dairesi BaÅŸkanlığı
Madde 9 - Özürlülük AraÅŸtırmaları ve İstatistik Dairesi BaÅŸkanlığının görevleri ÅŸunlardır:
a) Özürlülük politikasının belirlenmesine yönelik veri oluÅŸturmak.
b) Özürlülük alanındaki çalışmaları takip etmek, deÄŸerlendirmek.
c) Özürlülerle ilgili mevzuatı derlemek, incelemek ve geliÅŸtirilmesine yönelik çalışma yapmak.
d) Özürlülere tanınan hak ve hizmetlerden yararlanma amacıyla kullanılmak üzere özürlüler kimlik kartı hazırlamak, hazırlatmak ve her türlü iÅŸlemleri takip etmek.
e) BaÅŸkanlık birimlerinin bilgi iÅŸlem ve otomasyon ihtiyacını karşılamak ve yürütmek.
f) BaÅŸkanlık birimlerinin iÅŸ akışlarını izleyerek etkin ve verimli iÅŸ, bilgi akışı ve iletiÅŸim düzenini saÄŸlamak, bunlara yönelik geliÅŸmeleri izlemek ve geliÅŸtirmek için önerilerde bulunmak.
g) Bilgi portalını oluÅŸturmak, yönetmek ve iletiÅŸim ağını saÄŸlamak.
h) Özürlüler ile ilgili veri tabanı oluÅŸturulmasını saÄŸlamak.
ı) Ulusal kurum ve kuruluÅŸlardan özürlülere yönelik istatistiksel bilgilerin bilgi iÅŸlem ortamında toplanmasını saÄŸlamak ve deÄŸerlendirmek.
i) Başkanın direktif ve emirlerini ilgililere duyurmak ve işlemleri takip etmek.
j) BaÅŸkanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak.
Madde 46 - 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesi baÅŸlığı ile birlikte aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı
Madde 10 - Avrupa BirliÄŸi ve Dış İliÅŸkiler Dairesi BaÅŸkanlığının görevleri ÅŸunlardır:
a) BaÅŸkanlığın uluslararası iliÅŸkilerini düzenlemek ve yürütmek.
b) Özürlülere yönelik oluÅŸturulan sosyal politikaları uluslararası ve ülkeler ölçeÄŸinde izlemek ve deÄŸerlendirmek.
c) Uluslararası düzeyde özürlülere yönelik faaliyet gösteren kurum ve kuruluÅŸlarla iÅŸbirliÄŸi kurmak, sürdürmek, geliÅŸtirmek, ilgili personelin bilgilendirilmesini saÄŸlamak.
d) Avrupa BirliÄŸi ile özürlülük alanındaki çalışmaları yürütmek.
e) Özürlülere yönelik faaliyetlerde uluslararası kurum ve kuruluÅŸlardaki geliÅŸmeleri takip etmek, özürlülerin sorunlarını ve çözüm yollarını ortak araÅŸtırmak, ortaya çıkan sorunlar hakkında ortak inceleme ve araÅŸtırma yapmak, yaptırmak, bu konuda ortak proje ve teklifleri hazırlamak ve hazırlatmak.
f) Uluslararası kurum ve kuruluÅŸlardan özürlülere yönelik istatistiksel bilgilerin toplanmasını saÄŸlamak.
g) Özürlülerle ilgili uluslararası geliÅŸmeleri takip etmek, antlaÅŸma ve sözleÅŸmelerin ülkemizdeki uygulamalarını izlemek ve deÄŸerlendirmek.
h) BaÅŸkanlığın koordinatörlüÄŸündeki uluslararası düzeyde özürlülere yönelik faaliyetler için teÅŸkil edilen kurulların ve organizasyonların sekretarya hizmetini yürütmek.
ı)Yabancı kaynaklı dokümanların temini, tercümesi ve ilgili birimlerin bilgilendirilmesini saÄŸlamak.
i) BaÅŸkanlığın iç ve dış tanıtımını ve halkla iliÅŸkiler hizmetlerini yürütmek.
j) BaÅŸkanlığın her türlü protokol iÅŸlerini düzenlemek ve yürütmek.
k) BaÅŸkanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak.
Madde 47 - 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesi baÅŸlığı ile birlikte aÅŸağıdaki ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Proje ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı
Madde 11 - Proje ve Koordinasyon Dairesi BaÅŸkanlığının görevleri ÅŸunlardır:
a) BaÅŸkanlık birimlerince önerilen projelerin hazırlanması veya hazırlatılması ile ilgili çalışma yapmak ve uygulanmasına destek saÄŸlamak.
b) BaÅŸkanlıkça yapılmasına karar verilen projelerin gerçekleÅŸmesi amacıyla gerekli malî kaynakların saÄŸlanması için ilgili birimlerle kurum ve kuruluÅŸlarla iletiÅŸim kurmak.
c) Projenin tamamlanmasından sonra hazırlanacak proje sonuç raporunun ilgili birimler aracılığı ile duyurulmasını saÄŸlamak.
d) Proje veri tabanının oluşturulmasını sağlamak.
e) BaÅŸkanlık süreli yayınının hazırlanması ve yayınlanması için gerekli çalışmaları yapmak ve yaptırmak.
f) BaÅŸkanlıkça görevlendirildiÄŸinde, genel yahut özel protokole baÄŸlı iÅŸbirlikleri geliÅŸtirmek.
g) BaÅŸkanlığı ilgilendiren toplantı, brifing ve görüÅŸmeleri düzenlemek, Özürlüler Yüksek Kurulu ve Özürlüler Åžurasının sekretarya hizmetlerini yürütmek, önemli not ve tutanakları tutmak ve yayımlamak.
h) BaÅŸkanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak.
Madde 48 - 571 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetvelin "Ana Hizmet Birimleri" bölümü "1. Rehabilitasyon ve EÄŸitim Dairesi BaÅŸkanlığı, 2. Özürlülük AraÅŸtırmaları ve İstatistik Dairesi BaÅŸkanlığı, 3. Avrupa BirliÄŸi ve Dış İliÅŸkiler Dairesi BaÅŸkanlığı, 4. Proje ve Koordinasyon Dairesi BaÅŸkanlığı" ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Madde 49 - a) Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸü bölümünden çıkarılmış, ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek adı geçen Kanun Hükmünde Kararnameye baÄŸlı (I) sayılı cetvelin adı geçen Genel MüdürlüÄŸe ait bölümüne eklenmiÅŸtir. 
b) Ekli (3) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığı bölümünden çıkarılmış, ekli (4) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek adı geçen Kanun Hükmünde Kararnameye baÄŸlı (I) sayılı cetvelin adı geçen BaÅŸkanlığa ait bölümüne eklenmiÅŸtir.
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN HÜKÜMLER
Madde 50 - a) 17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun ek 37 nci maddesi, 
b) 29.6.1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 668 inci maddesinin üçüncü fıkrası,
c) 22.4.1926 tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanununun 14 üncü maddesinin son fıkrası,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1 - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde yürürlüÄŸe konulur.
Geçici Madde 2 - Kamu kurum ve kuruluÅŸlarına ait mevcut resmî yapılar, mevcut tüm yol, kaldırım, yaya geçidi, açık ve yeÅŸil alanlar, spor alanları ve benzeri sosyal ve kültürel alt yapı alanları ile gerçek ve tüzel kiÅŸiler tarafından yapılmış ve umuma açık hizmet veren her türlü yapılar bu Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten itibaren yedi yıl içinde özürlülerin eriÅŸebilirliÄŸine uygun duruma getirilir.
Geçici Madde 3 - BüyükÅŸehir belediyeleri ve belediyeler, ÅŸehir içinde kendilerince sunulan ya da denetimlerinde olan toplu taşıma hizmetlerinin özürlülerin eriÅŸilebilirliÄŸine uygun olması için gereken tedbirleri alır. Mevcut özel ve kamu toplu taşıma araçları, bu Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten itibaren yedi yıl içinde özürlüler için eriÅŸilebilir duruma getirilir.
Geçici Madde 4 - Bu Kanunla Özürlüler İdaresi BaÅŸkanlığı ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel MüdürlüÄŸü teÅŸkilat kanunlarında yapılan yeni düzenleme sebebiyle kadro ve görev unvanları deÄŸiÅŸenler veya kaldırılanlar bu Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten itibaren bir yıl içinde boÅŸ bulunan durumlarına uygun kadrolara atanırlar. Bunlar yeni bir kadroya atanıncaya kadar her türlü malî haklarını eski kadrolarına göre almaya devam ederler. Söz konusu personelin atandıkları yeni kadroların aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları ile diÄŸer malî hakları toplamının net tutarı, eski kadrosunda en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları ile diÄŸer malî hakları toplamı net tutarından az olması halinde aradaki fark giderilinceye kadar atandıkları kadroda kaldıkları sürece hiçbir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir. Kadro ve görev unvanı deÄŸiÅŸmeyenler ise aynı kadro ve görev unvanlarına atanmış sayılırlar.
YÜRÜRLÜK
Madde 51 - Bu Kanunun 35 inci maddesi ile 50 nci maddesinin (a) bendi 1.6.2006 tarihinde, diÄŸer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girer.
YÜRÜTME
Madde 52 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.